دوپينگ ورزش را از ماهيت سلامتي به ناهنجاري اجتماعي سوق داده است

رييس دادگستري مراغه گفت: دوپينگ، ورزش را از ماهيت سلامتي بودن به يك ناهنجاري اجتماعي سوق داده است.

 

اسماعيل خيرالهي، روز چهارشنبه در نخستين جلسه ستاد پيشگيري از دوپينگ در دادگستري اين شهرستان افزود: ورزش هميشه به مننظور سوق دادن جامعه به سمت سلامتي انجام شده تا ميزان برخي بزهكاري ها در جامعه كاهش يابد.
وي اظهار كرد: اكنون برخي از افراد سودجو در برخي رشته هاي ورزشي به خصوص وزرش هاي سنگين، اقدام به ترويج دوپينگ و سوق دادن جوانان به سمت طي كردن راهي كوتاه براي قهرماني هستند.
رييس دادگستري مراغه يادآور شد: اصلاح وضعيت جامعه و كاهش جرايم، از اهداف مهم دادگستري بوده كه با اين هدف در تمامي حوزه ها ورود مي كند تا بزهكاري هاي اجتماعي را ريشه كن كند.
خيرالهي، ادامه داد: تشكيلات قضايي هم اكنون بيشترين تمركز خود را معطوف به رسيدگي به پرونده هاي هنجارشكن و تخلف از قول، قرار و تعهدات و برخي خشونت ها كرده است.
وي گفت: انجام فعاليت هاي ورزشي بسياري از اين جرايم را كاهش مي دهد و حضور افراد جامعه در اماكن ورزشي مي تواند سدي در برابر برخي بزهكاري ها باشد.
دبير ستاد پيشگيري از جرايم دادگستري مراغه نيز در اين جلسه گفت: جرايم ورزشي و اقدام به عمل دوپينگ و سوق دادن برخي ورزشكاران به سمت اين كار ناشايست، اكنون به يكي از آسيب هاي عرصه ورزش در جامعه تبديل شده است.
علي دلداري، افزود: طبق اعلام دانشكده علوم پزشكي، خدمات درماني و بهداشتي مراغه، در سال گذشته چندين مورد فوت به علت استفاده از داروهاي نيروزا به ويژه ورزشكاران رشته هاي ورزشي سنگين در اين شهرستان گزارش شده است.
وي اظهار كرد: ستاد پيشگيري از جرايم دادگستري اين شهرستان مصمم شده تا با تشكيل كارگروه تخصصي ضد دوپينگ، اقداماتي در خصوص برخورد با اين معضل ورزشي در دو حوزه مقررات انتظامي ورزشي و برخوردهاي كيفري با عاملان، استفاده كنندگان و سوق دهندگان ورزشكاران به سمت استفاده از داروهاي نيروزا انجام مي دهد.
دادستان عمومي و انقلاب مراغه يادآور شد: به علت بعد تجاري فروش داروهاي نيروزا و عمل دوپينگ و براساس شواهد، اين امر به عنوان نوعي قاچاق مواد مخدر موجب بروز برخي جرايم در حوزه ورزش مي شود.
دلداري، ادامه داد: با توجه به اينكه داروهاي دوپينگي در جسم، روح و روان ورزشكاران آسيب جدي و مستقيمي مي گذارد، لازم است نهادهاي ذيربط در ارتباط با مبارزه آن تلاش جدي تري داشته باشند.
وي گفت: در اين خصوص تشكيل كارگروه تخصصي ضد دوپينگ در اين شهرستان با حضور كارشناسان و صاحبان تجربه ورزش، ورزش پزشكي، نيروي انتظامي و دادگستري از اولويت برنامه هاست.
دادستان عمومي و انقلاب مراغه يادآوري كرد: در اين ارتباط تقويت گروه هاي مشترك بازرسي با حضور دادستاني، اداره ورزش و جوانان و دانشكده علوم پزشكي در اولويت بعدي است.
دلداري، برگزاري دوره هاي آمورزشي و توجيهي داروخانه ها و باشگاه هاي بدنسازي را از ديگر اولويت هاي مبارزه با معضل دوپينگ در مراغه عنوان كرد و افزود: تهيه بولتن هاي آموزشي و اجباري كردن نصب آن در باشگاه ها از ديگر برنامه هاي اين ستاد است.
وي اظهار كرد: اطلاع رساني در مطبوعات و رسانه ها نيز از مولفه هاي ديگر اين ستاد بوده تا با حضور نهادهاي ذيربط از جمله اداره ورزش و جوانان، دادگستري، دانشكده علوم پزشكي و نيروي انتظامي مانع از گسترش اين پديده شوم در جامعه شد.
رييس اداره ورزش و جوانان مراغه نيز در اين جلسه با بيان اينكه هم اكنون در 98 درصد از باشگاه هاي پرورش اندام و پاورليفتينگ اين شهرستان دوپينگ رواج دارد، گفت: برخي از باشگاه داران و مربي ها با آگاهي از مضرات دوپينگ اقدام به ترويج مصرف آن در بين ورزشكاران مي كنند.
احمد حاجي محمدي، افزود: در جريان بازديدهاي كارشناسي از سوي اين اداره و اداره كل ورزش و جوانان، موردي بر فروش و مصرف داروهاي نيروزا و دوپينگ در باشگاه ها مشاهده نشده است.
وي يادآوري كرد: به منظور ريشه كن شدن دوپينگ و يا كاهش مصرف آن نيازمند همكاري مربيان و ورزشكاراني هستيم كه تمامي تحركات دوپينگي را رصد و گزارش كنند.
حاجي محمدي، از امادگي اداره ورزش و جوانان مراغه براي همكاري تنگاتنگ با اعضاي كميته ضد دوپينگ اين شهرستان خبر داد و افزود: در جريان دوپينگ، اداره ورزش و جوانان بيشترين آسيب را مي بيند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : جمعه 27 فروردين 1395برچسب:, | 15:49 | نويسنده : شهروند مراغه ای |